fredag 11 november 2011

Spökfestbabybacks och fredasmys plommonspäckad fläskkaré

Provar första dubbel BBQ i WSMn. Imorgon är det spökfest för barnen och några av deras dagiskompisar. Vad kan vara bättre en ett par babybacks sammanflätade som en sprängd bröstkorg med tomatsås vällande ut likt tarmar och blod. Det blir nog succé... eller inte.

Om de åtminstone smakar gott är nog allt förlåtet. När jag ändå håller på blev det en plommonspäckad fläskkarré som åkte in i WSM också. 

Fick kanonservice på City Gross Kungens Kurva där slaktaren (Samma som fixade entrcotén förra gången) fixade fram fyra jämna och fina kamben. De hade även en nätad fläskkare färdigspäckad med plommon, så det fick bli den till fredagsmiddag. 
Kambenen fick sitt membran borttaget och sedan preppade med Kansasrubben. Jag tänkte försöka att bara torrkrydda dem denna gång och moppa dem. En gammal polare som är kock på riktigt tyckte det var synd att jag dränkte hela härligheten i bbqsås mot slutet som dolde alla smaker jag jobbat på. Så därför provar jag torrkryddningen denna gång. 
Plommonkarrén lade jag som den var i stekhållaren. Jag blandade ihop lite olivolja, vitlök, färsk timjan, färskrosmarin, svartpeppar och Maldonsalt som jag maserade in runt köttet.
Steken tog åtta timmar vilket var längre än jag väntat mig. Trodde det skulle ta runt 6-7 timmar. Det blev rikligt med sky. Ribsen slog jag in i folie efter fyra timmar. De fick ligga ytterligare en timme i folie på WSMn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar