lördag 29 oktober 2011

Rökt Entrecoté

Slaktaren på City Gross var väldigt hjälpsam och tog fram en 2,9 kg entrecoté som såg helt makalöst fin ut. Lånade en hel del ideér från BBQ Pitboys när de gör en Rib roast. Köttet band jag upp för att få till en jämnare form. Stötte samman färsk rosmarin, timjan, Maldon salt, svartpeppar, färsk vitlök och olivolja. Detta maserade jag in hela köttbiten med. Köttet lades sedan i kötthållare som ställdes i en aluminiumform. I formen hällde jag i 2-3 dl med oxfond, en upphuggen morot, en klyftad gul lök och en skvätt vitt vin (matlagnings varianten).

WSMen startades upp med minionmetoden. Vädret idag är vindstilla, solig 9-10C och luftfuktigheten ligger på 56%. För att få bra värme lade jag till lite kol innan jag hällde på glöden. 
Som rökved tog jag två rediga biter äppelträ. Jag tog inget tyngre trä då köttet kan få för intesiv röksmak. Däremot lade jag på lite fuktad rosmarin och timjan på glöden. Tider och temperatur föll ut likt följande.
När köttet var klart fick det ligga och vila i folie nån timme. Jag flyttade över den glödande kol som fanns kvar till Performern och slängde på lite kol för att få upp en högre hetta på glöden. Sedan skar jag en tums tjocka bitar som jag lät snudda vid gallret på var sin sida. Det blev lite snygga grillmarks samt att köttet vart uppvärmt utan att förlora sin saftighet.

Buljongen silade och blandades med spadet från foliet. Detta reddes sedan i kastrull med lite grädde och soja som sedan fick ackompanjera köttet. Lite harri covert och potatisgratäng.. voila.. festmiddag klar.




Slutresultatet vart väldigt uppskattat. Äppelröken hade satt sig bra vilket gästerna gillade. Betyget var att rökigheten var påtaglig utan att ta över hand.Tursamt kom det några färre än förväntat vilket gjorde att folk kunde ta flera gånger utan att skämmas.

Inspirationsvideo från the Pitboys

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar