söndag 17 juni 2012

Brödbak

Efter pizzabakandet var jag tvungen att testa att baka bröd på grillen. Det blev en Pain Blanc från Helén Johansson brödbok "Bröd från Brunkebergs Bageri". Brödet är baserat på en vetesurdeg som fått ligga och kalljäsa över natten. 

Jag började med att låta stenarna värmas upp under timma. När hettan var på topp lade jag in brödet med en termometer samt ett litet vattenbad. 


Efter 20 minuter tog jag bort vattenbadet och lät brödet fortsätta till det nått 98C, vilket tog ca 10 minuter till.
Brödet fick en mycket fin färg men fick inte det där riktiga krispet som jag fått i ugnen. Troligen beroende på att det är så pass stora ventilationshål på sidorna så att vattenångan läcker ut för snabbt. Jäsbubblorna var fina och brödet fick ok höjd. Smaken vart väldigt bra.



3 kommentarer:

  1. Har kollat lite på din blogg, många bra inlägg. Ska läsa mer när klockan inte är efter midnatt.
    Såg att du hade köpt en termometer som även mäter tempraturen på röken, kör du med en riktig rökgrill typ green-egg eller webers smokey mountain eller på en vanlig kolgrill?
    Kolla gärna in min egen nystartade blogg www.att-grilla.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Glen. Kul att du gillar bloggen. Jag använder mig av en Smokey Mountain. Ska genast kolla in din sida.

      Radera