söndag 17 april 2011

Första WSM rökningen



Första WSM rökningen genomförd. Använde mig av Minion metoden. Det vill säga jag fyllde brikettringen till hälften med otända briketter sedan fylda jag skorstenständaren till 2/3 med briketter som jag sedan antände. De glödande briketterna hällde jag sedan jämnt över de otända. Detta för att förlänga glödtiden. De otända briketterna tänds allt eftersom under rökningen. När de glödande briketterna hälts över monterades mittsektionen och vattenbadet. Vattenbadet fylldes sedan med 4 liter varmt vatten.





















WSMn fick sedan stå och puttra tills den stabiliserat sig på en temperatur om ca 120 C och hållit den i ca 10-15 minuter. När detta kriterium var uppfyllt lades köttet in på översta gallret. 1 kloss äppelträ och en näve hickory slängdes på glödbädden.


Varje kvart läste sedan temperatur av och baserat på det invärdet reglerades luftintagen. Det märktes tydligt att köttet sög åt sig värmen den första 30-45 min då temperaturen i WSMn sjönk radikalt. 

Varje följande heltimma sprejades ribsen med en mop gjord på:

Mop recept:
2,5 dl äppeljuice
1,25 dl äppelcidervinäger med honung
2 msk Worcestershiresås

Denna tinktur hades i en blomspruta som sedan enkelt kunde användas för att spreja ribsen. Efter ca 3 timmar  vändes ribsen upp och ner i ribhållaren.

Efter första timmen lades ytterligare en äppelkloss samt en hand med hickory på. 


Köttet lades in kl 13:00. Vid 18 tiden märktes det att köttet hade krupit ner på benet och att köttet började ge med sig när försök att dra isär två mitt liggande ben gjordes. Vid 19 lades ribsen in i foliepackning där de även penslades med BBQ sås. Två av ribsen fick såsen som gjordes under gårdagen och två fick penslas med Texas Longhorns egna grillsås. Folieförpackningarna lades sedan in i WSMn för en sista resa fram till kl 20:00 då de kunde tas ur.

Då det var första gången som WSMn användes var jag återhållsam med rökveden. Detta syns då rökringen är relativt tunn, ca 2-3mm. Återstående vatten i vattenkärlet var ca 5 dl. Köttet var väldigt mört och alla åt med god aptit. Till kötet serverades en kall Tjeckisk öl, Karlovacko och en coleslaw.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar