onsdag 13 april 2011

Weber Smokey Mountain Cooker

Idag fick jag min leverans på min 47cm Weber Smokey Mountain Cooker, WSM. Den här röken är perfekt för att ta lite utrymme men ge ett fantastiskt resultat på långrökningar utan kompromisser. Min grillkarriär började med att jag läste på om allt gällande rökning på just WSM. På grund av rådande levnadsförhållanden hade jag inga möjligheter att realisera mina drömmar då. Nu är det äntligen dags.

WSM bygger på att den har tre ventiler vid eldhärden som styr syretillförseln. Precis ovanför eldhärden har den en stor balja med vatten som gör att temperaturen kan hållas väldigt jämn under många timmar. Fem till sex timmar med en termperatur runt 120-125 grader ska vara möjligt. För det som sedan ska rökas finns det två galler att lägga det på.

Det finns en större modell på 57cm, men det kändes alldeles för stort för mina ändamål.

Jag kommer nog börja med ribs då jag vet hur jag vill ha dem på Performener. Det blir en bra grund att utgå ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar