söndag 5 augusti 2012

Stora revbensspjäll



Dags att prova koshersaltet! Igår bar det av till City-Gross. Där fick jag tag på fyra stycken stora revbensspjäll som såg någorlunda lika ut. Tre stycken fick bada i den klassiska Kansas rubben som jag kört med tidigare. En fick endast koshersalt och mald svartpeppar.

Sprejflaskan preppade jag med 50/50 Kung Markattas äppelcidervinäger och vatten.

Idag tänkte jag även prova ett recept på en bbq-sås jag fått av min kompis som i sin tur fått det av sin kompis Eric Faust som är en smoke head på riktigt. Eric Faust driver "The Meat Stand" där han bbq:ar kött och säljer på marknader i USA.

Eric Faust - THE MEAT STANDS BBQ SAUCE

3 cups of ketchup
2.5 cups water
3/4 cup of distilled vinegar or apple cider vinegar
3 Tbsp salt
2 tsp garlic powder
2tsp onion powder
1/2 tsp cinnamon
2 Tbsp course ground pepper
Dash of ground cumin

Varje halvtimme sprejade jag revbenen och kollade samtidigt temperaturen. Den här gången använde jag mig av Maverick ET-732 termometern för att kunna mäta smokerns temp. Termometern var satt på det nedre gallret. Skillnaden mellan lockets termometer och ET-732 diffade mellan 1-10 C.

Efter tre och en halv timme gick det att dra isär benen, så vid fyra timmars checken lade jag in benen i folie och penslade två med Hunts bbq sås, en med The Meat Stands BBQ sås och slutligen fick salt och peppar benen en sista dusch med sprejflaskan innan den slog in i foliet.


Samtliga ben vart väldigt uppskattade. BBQ såsen vart mycket lyckad och rekommenderas verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar