söndag 4 november 2012

Pulled Pork på WSM igen



Dags att prova en pulled pork igen. Införskaffade 2 kg fläskkarré på City Gross. Blir även första riktiga långköraren med Maverick ET-732 då jag kommer använda både smoke och kött temp.

Kvällen innan rensade jag ur smokern så att den snabbt skulle kunna tändas på morgonen dagen efter. Jag blandade även ihop rubben så att den var klar för att sättas på köttet. Kl 06:30 startade jag sedan upp en skorstenstarter full med de gamla briketterna. Då det kommer bli en lång rök fyllde jag på ordentligt med briketter i Webers Smokey Mountain Cookern enligt Minion metoden.


Köttet togs fram samtidigt för att det skulle komma upp närmare rumstemperatur. När skorstenen var tänd masserade jag in ruben runt köttbiten och lät den sedan stå framme medan elden tog sig. Receptet är inspirerat från Webers Smoke, Quintessential Pulled Prok Sandwiches. Då jag inte hade någon äppelsaft hemma blev det ingen köttspruta den här gången.

Rub
1 msk muscovadosocker
1 tsk paprikapulver
1 tsk röktpaprikapulver
1 tsk cayennpeppar
1 tsk vitlökspulver
1 tsk Kollmans senap
1 tsk mald svartpeppar

Köttet kom på kl 08:30. Varje timme under de tre första lade jag till lite mer äpple chunks och hickory flis. Temperaturen ute var 4-6C, disigt med ganska mycket fukt i luften. Först var det svårt att komma upp i temperatur vilket gjorde att jag valde att ta bort 1 liter vatten ur vattenbadet. Efter någon timma låg smokern och pendlade mellan 113-125C enligt den inbyggda tempen. Den digitala låg högre och registrerade mellan 132-143C.

Efter 4 timmar hade innertempen i köttet kommit upp till 70C och då slog jag in den i aluminium folie och stoppade tillbaks den igen för den sista trippen upp till 98C

Efter 6 timmar hade innertempen kommit upp i 98c. Köttet togs ut och fick vila i en timma innan isärdragningen påbörjades.


Folieringen gjorde verkligen att saftigheten hölls sig bra. Köttet vart otroligt lättarbetat. Det mesta av fettet har smällt. Tänkte köra Meat stands BBQ sås till detta. Får se om det blir ikväll eller imorgon.

2 kommentarer:

  1. Kul att se att man inte är ensam som bbq-nörd :)
    Vad använder du dig av för program för att göra statistik över grillningen?
    Hur blev barken efter att du kört texascrouchen? Fick den sig en omgång på grillen efteråt eller funkade det ändå?
    Jag la min insvept i folie, i en kylbag i dryga 2 timmar. Resultatet blev perfekt förutom en för mjuk bark.
    Inte funderat på att testa brisket?
    / Carl

    SvaraRadera
  2. Ännu en BBQ-nörd, trevligt! Statistiken gör i Google-spredsheets. Har gjort en mall, där jag enkelt lägger in siffrorna varje halvtimme. Som du anar blir barken lite soggigare av att köra texascrouchen. Jag körde den inte på grillen. Som mycket rökt blir det bättre dagen efter. Det jag märkt är vikten av att använda sig av rikligt med sås annars smakar det sådär tycker jag. Om du är i Stockholm kan jag rekommendera Marie Laveus pulledpork macka. När jag fick smaka den förstod jag vad det handlade om. ;)

    Har inte kört brisket ännu, men jag körde en flankstek sist och det var helt klart en spännande bit kött att köra. Iof väldigt tillagningstid så det blir inte så mycket rök att tala om.

    SvaraRadera