söndag 16 december 2012

Dry aged Ribeye vs Wet aged Ribeye Steak

På senare tid har jag provat Gourmet Foods sortiment av US Beef. Vilken skillnad på kött! Fantastisk marmorering. Ordentligt hängmörad och fin fettkappa. Fettkappan var så fin att hela grillen tog eld. Köttet var så fint att jag bara använde mig av kosher salt, svartpeppar och lite olivolja.. Köttet grillades på högsta möjliga temperatur för att få safterna att karameliseras och bilda den där eftertraktade knäckikga skorpan.

Det hängmörade köttet fick mig att fundera över hängmörningsteknik och vad som var möjligt att göra på egen hand. I mina efterforskningar snubblade jag över följande video. Videon visar tydligt hur en hemmörning går till och skillnaden på det mörade köttet vs ett kött direkt från disken.


Kan nog bli intressant projekt framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar