lördag 2 mars 2013

Ribs på gasolen

Idag blev suget efter ribs för starkt. Problemet är att om en rökning av ribs ska göras föredrar jag att preppa dem redan dagen innan och sedan tar rökningen 5-6 timmar, troligen ännu längre nu med tanke på temperaturen. Så nu bröt jag alla heliga regler och förkokade dem för att sedan köra dem på gasolen.

Började med att dra bort membranet på baksidan av ribsen med en vanlig bestickskniv. Under tiden kokade jag upp en gryta med vatten som jag slängt ner lite lagerblad och strött svartpepparkon i. Ner med de fyra ribsen så att de precis var täckta med vatten och sedan fick de små koka i en timmas tid.

Under tiden blandade jag ihop Kansas-ruben och The Meat Stand BBQ såsen. Den enda ändring på ruben jag gjorde var att jag bytte ut en del av paprikan mot rökt paprika. Detta för att få lite rökt smak på ribsen. Efter en timme tog jag upp ribsen. Två stycken smetade jag in med dijon innan jag drog på ruben på alla fyra ribsen. Dijonen gör att kryddorna satte sig bättre.

Ribsen sattes sedan i sin ställning och sattes in i Weber Qn på indirektvärme. Då de är förkokta behöver de egentlig bara ges en griljering, men jag ville ge dem lite längre tid i grillen. De fick först grillas med bara rub i 10 minuter. Sedan penslade jag på BBQ-såsen då jag tyckte de började se torra ut. De fick stå inne i 10 minuter till för att sedan få lite direkt värme i några minuter. Sedan slog jag in dem i alu.folie och lät dem ligga på låg värme för en sista Texas crutch i 5-10 minuter.



Resultatet blev väldigt uppskattat av familjen. Själv tyckte saknade jag barkskalet som uppstår i smokern samt att smaken mer något mer distinkt. Köttet får dessutom en annan textur när kokas. Dock är det så pass bra att det duger för en snöblaskig dag som denna (och resten av familjen kände ingen större skillnad :) Ska även tillägga att dijonen gjorde sitt jobb väldigt bra med att hålla kryddorna och gifta sig med de övriga smakerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar