torsdag 11 april 2013

Rotisserie till Weber Q 320 - check!

Årets ny projekt på Webern har kommit igång. Idag kom nämligen leveransen av mitt rotisserie set till Weber Q320. Köpte den från ToolAB.se som hade väldigt bra pris på den.

Rotisseriet till Weber Q började först att säljas i Tyskland och sedan i övriga Europa under 2012. Jag tror att det är en av de få produkter som lanserats i Europa innan den börjats säljas i USA. Jag har inte hittat någon förklaring på varför det har blivit så. Det är även väldigt sparsamt med bilder och filmer på folk som använder sig av denna utrustning. Jag tror det kan bero på just att den inte funnits i USA. Däremot vet amerikanarna om att denna utrustning finns och vill ha den.


I klassiskt Weber manér var paketeringen riktigt genomtänkt. Varje litet skrymsle hade utnyttjats och var ordentligt skyddad från stötar.

I paketet ingick:
- Täckplåten som höjer upp spettet från gallret.
- Motor (Extra stark för att undvika behovet av motvikt. Det få blir upp till bevis)
- Värmesköld för montering på handtag.
- Distans för att sätta motorn på täckplåten
- 2 st gafflar för att hålla köttet på plats.
- 1 st spett.
 

Monteringen var enkel. Det meckigaste var att skruva av handtaget och sedan montera tillbaka med den nya värmeskölden. Först vart jag fundersam över spettets montering, men det verkar stämma att den spetsiga sidan ska in i motorn och vid närmare eftertanke är det nog logiskt med tanke på att när allt sedan är ordentligt varmt vill jag nog inte att spettet ska sitta fast i motorn när jag ska lyfta av allting. Genom att spetsen sitter in i motorn sitter nämligen spettet väldigt löst och hålls inne av att Täckplåten stoppar spettet från att åka ut.


Ska försöka provköra med en kyckling till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar