lördag 27 april 2013

Oxfilé på Weber Q320 Rotisseriet

Har haft en Oxfilé som legat och våtmörats i kylskåpet en liten tid. Den fick ligga framme i rumstemperatur en stund innan steken rikligt fick sig ett lager av Maldon salt och ny mald svartpeppar. Jag band även upp steken för att få en mer cylindrisk form på den.

Till en börja satte jag Q320:n på hög värme för att värma upp gjutjärnsgallren ordentligt sedan stekte jag steken runt om. Därefter trädde jag det på spettet, stängde av mittersta brännaren, sänkte yttre brännarringen  till lägsta och satte in steken i grillen.


Då de var så mört nötkött kontrollerade jag temperaturen med termometer efter 30 minuter. Då var innertemperaturen på strax över 30C. Fortsatte kolla var 20 minut och efter 40 minuter var temperaturen 49C och eftersom gasolen då var slut passade det bra att lägga in köttet i aluminiumfolie för att sedan låta den vila i 10 minuter innan det skars upp i tournedos och stektes på i stekpannan med smör innan servering.


Köttet blev otroligt mört och bokstavligen smälte i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar