fredag 12 april 2013

Kyckling på Webers Rotisserie


Första försöket med rotisseriet. Valet föll på kyckling då det känns som en bra bas att gå ifrån. Det kommer bli enklare att avgöra differensen på resultatet gentemot tidigare grillade kycklingar.

Kryddor:
Caj Ps Jubileums olja
Fiddes Payne Jamaican Jerk
Lawreys Salt
Pepparkvarn
Vitlökspulver
Smör

Först blandade jag samman lite av de torra kryddorna med lite smör. Jag lyfte sedan skinnet runt om kycklingen och masserade sedan in kryddsmöret där. Sedan penslade jag hela kycklingen med oljan och pudrade sedan de torra kryddorna över hela kycklingen.

För att kycklingen inte ska fladdra omkring på spettet band jag upp den enligt Jamie Purviance metod som han visar för David Leite i videon nedan. Det fungerade riktigt bra. Jag använde mig även av hans instruktioner för att trä på kycklingen på spettet.


Under tiden som kryddningen sker har grillen startats för att få upp temperaturen på gjutjärnen. Ca 15 minuter innan. När det är dags för spettet att sättas in stängde jag av den mitten brännaren och sänkte den yttre till lägsta. Målet är 150C.


 Rotisseriet in action


Efter två timmar höjde jag upp temperaturen på yttre ringen till 25% och satte på mittersta på lägsta. Tempen gick upp till ca 200C. Detta fick gå i ca 15 minuter så att hela kycklingen fick fin färg.

Lärdom till nästa gång blir att köra folie form under för att samla upp vätskan och det går nog att öka på värmen redan efter ca 1,5 timmar och låta den vara klar vid 2.

Det var väldigt enkelt att lyfta av spettet och lägga i en form och sedan bära in.

Kycklingen får vila i 10 minuter fritt innan jag skär upp den.

Köttet blev otroligt saftigt och mört. Till och med vingarna hade kvar saftighet. Köttet bokstavligen släppte från benet. Väldigt bra smak. För att vara första försöket är jag otroligt nöjd med resultatet. Ett annat plus var att saneringen efteråt gick på ett kick. Bara diska av spett och gafflar så var det klart. Själva ställningen blev inte smutsig.

1 kommentar: