fredag 28 juni 2013

Black Angus biff

Efter lunchen gick jag till Kötthallen för att se om de hade någon fin köttbit att grilla till aftonen. Den mycket hjälpsamme expediten i charken visade mig en fantastiskt fin biff av Black Angus för 199 kr/kg som de kommit över. Det var tjocka fina skivor, ca 2-3 cm tjocka. Fin kappa och med benet kvar.


Jag trimmade bort lite av fettet för att minimera flammor i grillen. Sen lade jag in stekborde i grillen och satte den till max. Köttet fick bara några vred av pepparkvarnen samt ordentligt med Maldon salt på båda sidor. Saltet lade jag på strax före att det var dags att lägga på grillen.

Den stora biten fick ca 3-4 minuter per sida på direkt hög värme. Den mindre något mindre tid. Jag lade sedan upp dem på värmehyllan med lägsta tempen på brännarna. Innertempen var mellan 55-60 grader.

Resultatet var bra för att vara första försöket med så tjocka bitar. En smalare mindre del av köttet vart genomstekt och segt, men resten vart som smör i solsken. Det bokstavligen smälte i munnen och smaken var otroligt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar