torsdag 6 juni 2013

Första stegen i torrmörning hemma på gång

Mörning av kött hemma kan vara marigt då det är måttligt trevligt att ha en bit kött liggandes fritt i kylskåpet. Risken av kontamination är överhängande och det kan sluta med biologisk bomb som självaste Kemiske Ali skulle vara stolt över, i ens kylskåp. Det är här, torrmörning i vakuumpåse kommer in. Torrmörning med vakuum är inget som görs i de påsar som medföljer apparaten. Torrmörning görs med speciella påsar som låter vätskan från köttet dunsta under de 20-30 dagar som köttet ligger i kylskåpet. Denna process är relativt ny och togs fram av ett Dansk företag, Tub-Ex ApS. Processen kallas för Tublin. Tublin-påsen är tillverkad en en elastisk och mycket slitstark plast och som har porer vilket låter vätska från köttet dunsta ut, utan att tillåta bakterier från omvärlden komma in.

Med Tublin-metoden går det att få fram väldigt spännande mörade köttstycken.

© drybagsteak.com

Igår fick jag tag på en vakuumförseglare av märket OBH Nordica 7951. Jag provade att vaka en entrecote och lite fläskfärs som jag hade hemma. Resultatet blev mycket lyckat.



Tricket är att vara noga med att inte låta någon fukt finnas kvar i öppning av påsen för då finns risken att förseglingen blir undermålig och/eller fukt sugs in i apparaten (vilket kan förstöra den). Ett trick är att låta lite hushållspapper finnas kvar mellan produkten som ska vakas och förseglingen. Eventuell vätska som dras ut mot apparaten fastnar då i pappret.

Något jag nu har upptäckt med just OBH Nordica 7951 är att det inte verkar gå att avbryta vakuum processen när den körs utan att den ändå genomför en försegling. Detta kan vara störande ifall en större bit kött ska vakas och själva vakningen kan behöva upprepas för att få ut luftfickor. Detta är inte så farligt vid infrysning men desto sämre vid en torrmörning. Får experimentera lite.

I mitt sökande av information rörande vakuummörning hittade jag en väldigt intressant forskningsrapport framtagen av Erica Karlsson på SLU, fakulteten för naturresurser och lantbruksvetenskap. I den presenterar hon bl.a just Tublin-metoden. Det intressanta är att Erica i sin rapport skriver att mörningen enligt Tublin-metoden ger likvärdigt resultat och i vissa fall till och med bättre resultat än ett kött som hängmörats under samma tidsperiod.

Ejmunds Gård på Gotland har prövat på principen och saluför nu kött som Tublin-mörats.

Att få tag på dessa påsar som privatperson verkar dock klurigare än jag hoppats. På Tub-Exs kontaktsida hittade jag tre företag som saluförde till privatpersoner. Det ena var amerikanska UMAi, som är samma företag som fick in mig på vakuummörning från början. Att köpa från dem innebär dock att frakten kommer kosta nästan lika mycket som påsarna. Det andra var ett Tyskt företag, 55grad och slutligen ett Dansk företag, Meatlover.

En vakuumkanal förseglare använder sig av påsar med ett raster i sig. Rastret gör så att luften kan sugas ut under vakuumprocessen. En Tubler påse har inte detta raster vilket gör att i sitt ordinarie utförande går de inte att använda i kombination med en vakuumkanals förseglare. Vakuumprocessen kommer inte kunna suga ut luften effektivt utan rastret. På den tyska sidan visar 55Grad ett trick för att komma runt detta. De klipper av en bit från en påsen med raster och lägger i öppning på Tublin-påsen helt enkelt.

© 55grad.biz

På den amerikanska sidan saluför de en produkt som heter VacMouse som fyller samma syfte och de har en väldigt bra instruktionsvideo som visar på dilemmat med raster påse vs Tublin-påsen. VacMouse är dessutom menad att ha längst fram i kanten medans den tyska varianten är menad att ha en bit in i påsen. Jag tror VacMousen är smidigare, men jag kommer prova den tyska varianten till att börja med.

© drybagsteak.com

Dags att shoppa, det får bli den tyska sidan då de hade ett testsett med både stora och små påsar. Kostar 134 SEK + frakt 39 kr för 2 små (200x300mm, 1-2 kg) och 2  mellan (250x550mm, 2-5kg).

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har funderat på att skaffa en vakuumförpackare. Hur tycker du att din OBH funkar? Är det något som du stör dig på hos den? Jag tänkte nog mest använda min för att packa hemgjord korv med men mörning av kött verkar ju helt klart intressant (åtminstone med tanke på de skosulor som emellanåt säljs i butikerna). Keep up the good work! Tobias.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Har inte hunnit använda vakarn jätte många gånger ännu. Jag har inte det största förtroendet för OBH vanligvis, men i det här fallet måste jag säga att produkten känns gedigen. Det som slagit mig är: 1 den tål inte att få i fukt. När man ska möra kött ska den ligga i sina safter. Måste ha en fuktspärr av något slag. Tex lite hushålls paper. Det finns maskiner som fixar fukt.
      2. Går det att trycka Cancel under varning för att sedan starta om och vaka ännu mer. Tex en större köttbit som har luft fickor. Jag tror att OBHn kommer försöka om man trycker på CANCEL dessvärre. Vad jag sett på Foodsaver så avbryter den processen helt när man trycker Cancel. Detta har jag inte provat ännu utan det är en farhågor, dock står det i manualen att den kommer förseglade så det är nog ganska kört. Kanske fungerar att rycka kontakten?
      Det är vad jag kommit fram till så länge. Varför jag valde min modell var Anti Crush funktionen same Wet vacuum packing (extra kraftig vacuum signing, med risk för fukt i maskineriet iof)

      Radera
  2. Jag införskaffade en vacmaster vp112 för skattepengarna några år tillbaka. Den kan förpacka vätska i påsar och skapar ett ordentligt vacuum som saknar motstycke jämfört med traditionella pås sugare. Efter att ha använt ca 500 påsar fungerade den fin fint. Men jag skulle styckförpacka ett vildsvin vid ett tillfälle och skötte inte locket på rätt sätt. Det ledde till en spricka som jag var tvungen att silvertejpa med mediorkert resultat. Men så åkte jag till norge och köppte ett nytt för knappt 200 norska och nu fungerar det som ny igen efter 3 års användning. Den är dyr helt klart. Ca 12 loppor och det är ju inget vem som helst lägger ut. Men den klarar att förpacka stora bitar och om du jagar är den ypperlig. Ska tesata dessa Umai påsar med den och eftersom den inte suger som en standard förpackare utan blåser ut atmosfärtrycket så behöver man inget för kanten på påsen. Är man mat nördig som jag så är en sån här i kombination med Chefsteps joule ett måste. :)

    SvaraRadera