måndag 8 november 2010

Beer can chicken - must







Temperatur: -1C
Grill: Weber Performer
Utrustning: Weber beer can chicken hållare

Temperaturen gjorde att uppstarten på briketterna tog längre tid än vanligt. Måste tagit närmare 45 minuter att få ordentlig glöd på dem. Under tiden som briketterna tog eld kryddade jag upp kycklingen och lade flis från upphackade Merlot tunnor i blöt.

Beer Can Chicken
1 färsk kyckling
Jamaican Jerk krydda
Apotekarens Must
2 Äppelklyftor

Först lyfte jag skinnet runt kycklingen. Detta gjorde jag genom att försiktigt trycka in fingrarna mellan skinnet och köttet. Detta gör att skinnet blir mycket krispigare. Sedan masserade jag in hela kycklingen med grilloljan från Caj P. Efter detta pudrades hela kycklingen med de torra kryddorna. Kycklinghållaren fylldes till hälften med must. Två äppelklyftor stoppades in i håligheten innan kycklingen träddes över ställningen.


Grillen förberedes för indirekt grillning. Hela ställningen ställdes sedan in i mitten av grillen. Merlotflisen lades på glöden. På med locket och sedan fick allt stå. 45 minuter senare roterade jag kyckling 90 grader och lade på ytterligare lite mer flis. Efter 20 minuter stack jag in en sticka i de tjockare delarna för att kontrollera färgen på safterna. Om safterna är ljusa är den klar. Köttet var så mört att de gick att lyfta av från benet. Kniv behövdes endast användas minimalt.

Med facit i hand kan jag säga att kycklingen var bra med den kunde nog varit inne i 20 minuter till och fått ännu krispigare skinn. Den kalla temperaturen krävde sin rätt. Jag blev nog duperad av att den övre delen av kycklingen började se något mörk ut.

2 kommentarer:

  1. Smaskigt! Jag ska testa att lyfta skinnet när jag tillagar helstekt kyckling i ugn nästa gång för att se om det har effekt även där.

    SvaraRadera
  2. Fungerar kanon i ugnen. Det var så jag fick lära mig en gång i tiden. Lyft skinnet och testa gärna med att pula in lite färska kryddor, hackad vitlök och smör i utrymmet. Kycklingen fick sitta på en liten ring av alufolie för att komma upp från vätska. Högsta värme tills den var klar. Skinnet var som krispigt tunt papper. Fantastiskt gott!

    SvaraRadera