söndag 21 november 2010

Teriyakimarinead fläskfile

Yttertemperatur: 0-1 C
Grill: Weber Performer
Ved: Weber briketter
Rökved: Jack Daniels

Recept:
2 fläskfiléer
Teriyakimarinad
Rundkorningris
Broccoli


Till detta använde jag mig av två fläskfiléer. Den ena provade jag att använda Marinator-sprutan på. De fick ligga i närmare fyra timmar i Teriyakimarinaden i kylskåpet. Efter två timmar vända jag på dem för att låta marinaden komma åt överallt. 

Grillen förbereddes för 50/50 grillning. Det vill säga kol på ena sida och tomt på den andra. Jag använde mig av en nästa 2/3 full Weber skortstenständare. Den gick lättare att tända än förväntat med tanke på att det var riktigt rå kallt ute. Medans briketterna tändes fick köttet ligga framme och tempereras.



Filéerna griljerades först över direkt värme runt om för att stänga porer samt ge en krispig yta. När detta var gjort flyttades de över till den svala delen av grillen och fick rökas in med Jack Daniels spån. Jag hade föredragit Hickory idag, men dess värre var lagret slut här hemma. När jag flyttade på köttet fäste jag även en köttermometer i en av dem med måltemperatur om 73C


Undertiden som köttet låg på grillen kokade jag upp marinaden för att återanvända som sås. Som alla vet är det extra viktigt att koka ur såsen ordentligt då den har varit i närkontakt av tredjegraden med fläsk. Det rundkorniga riset och broccolin färdigställdes även nu.


När köttet var klart fick det vila i aluminiumfolie i 10 minuter.


Resultat:
Köttet fick en mycket fin och krispig yta. Mycket bra fasthet. Både dotter och fästmö tyckte om köttet och tog om flera gånger. Själv tyckte jag smaken var bra, men något tam. Jag tycker om lite mer sting, med lite peppar och soya höjdes smaken för min del. Att använda marinaden som sås fungerade ok. Den blev något flyktig denna gång och kunde reducerats mer. Åter igen uppskattade fästmö och dotter såsen mycket mer än vad jag gjorde. Gällande Marinator-injektionen kan jag inte avgöra om det gjorde så mycket extra. Jag tror köttet var för tunt för att injektionen skulle komma till sin rätt, vilket jag även hade trott från början. Jag vara bara tvungen att testa utrustningen helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar